Koska tappelut kuuluvat aika olennaisesti reviirinpitämiseen, sille kannattaa tehdä oma ohjekin.
Jos tappelussa on kaksi eritaitoista Sutta, tämän vahvempitaitoisen puolella todennäköisyydet ovat. Tämä siis voittaa useimmiten, ellei heikompitaitoinen tee yllätystä jne. Mutta aina ei tarvitse tappelunkaan päättyä toisen osalta kuolemaan, vaan me suosimme pakoa. Jos hahmosi on aina tappeluissa ja tappaa kaikki vastustajansa, se ei ole sallittua. Yritämme jonkin verran suojella hahmoja ja antaa niille mahdollisuuden elää, koska tiedättehän sen turhautumisen, jos hahmosi kuolee epäreilussa taistelussa, kuten toinen on mörssärihuipputaistelija ja oma hahmo on sitten sellainen fyysisesti heikko oppilas.
Eli tiivistäen: Hahmoja pyritään suojelemaan. Toki, jos hahmo ihan tahallaan vaikuttaa siltä, että haluaa kuolla, aukoo päätään ja kettuilee, niin silloin on ihan oikein menettää henkensä, koska toinen ei varmasti halua antaa toiselle armoa. Tilannekohtaisesti mennään.
Tappamisesta edelleenkin sen verran, ettei hahmosi voi olla mikään ultimatetappaja, joka liikkuu kuin salama, puree kuin tiikeri ja joka pystyy juoksemaan kolmekymmentä kilometriä yhteen putkeen. Jokaisella hahmolla on fyysiset ja psyykkiset heikkoutensa, joten jos hahmosi alkaa olla ultimatetappaja, sille pitää keksiä elämä heikkoudet, kuten Akhilleuksella oli kantapäänsä. Se voi olla pikkujuttu, kuten vaikka korvasta painamalla hahmo saa päänsäryn ja kun siihen puree, se voi pahoin jne. Kun fyysiselle puolelle on tuotu jokin heikkous, sitten pitää keksiä miten henkinen puoli ei ole vahva.
Kuvitelkaa fyysinen ja henkinen puoli vaakana. Jos toinen on vahvempi, ylempänä, toinen puoli on heikompi eli alempana. Jos taas ne ovat yhtä vahvat, ne ovat tasapainossa.
Ja hahmohan ei saisi olla valmiiksi tasapainossa tullessaan peliin, vaan se pitäisi saada tasapainoon pelin aikana. Ja hieman "keskeneräinen" hahmo on kiinnostavampi pelattava kuin se kokonaan valmis hahmo, joka vain... on siinä eikä kehitä itseään. Hahmolle voi antaa enemmän heikkouksia kuin vahvuuksia ja niitä hahmo haluaa kehittää niin, että heikkouksia ja vahvuuksia olisi yhtä paljon, jolloin hahmo olisi tasapainossa.
Ja miksi sitten tästä pitää tehdä oma ohjeensa, on se, että jos pelissä on yksikin sellainen mörssäriultimatetappaja juonen päähenkilönä, kukaan ei kovin halua vaikuttaa juoneen, muut kuin ylläpitäjät ja se sitten taas on tylsää ja juoni junnaa paikallaan, koska ylläpitäjät haluaisivat pelaajien osallistumista juoneen, kun ovat itse kaiken muun rakentaneet.
Uusi tiivistelmä Hahmoja pyritään tappeluissa säästämään kuolemalta ja hahmoilla täytyy olla fyysisiä ja henkisiä vahvuuksia ja heikkouksia.
Text by.Sopuli